Mikisha
pre 3 godine
Samo proguglajte o Srinivasa Ramanujan-u i shvaticete da je ovaj nash univerzum mnogo dublji i veci nego shto nasha masta iole moze da dobaci.
Ako uopste shvatite sta je covek radio ...
Ponedeljak, 03.01.2022.
20:57
Izvor: RTS
pre 3 godine
Samo proguglajte o Srinivasa Ramanujan-u i shvaticete da je ovaj nash univerzum mnogo dublji i veci nego shto nasha masta iole moze da dobaci.
Ako uopste shvatite sta je covek radio ...
pre 3 godine
Nikola Tesla je jednom rekao da brojevi 3,6 i 9 drze kljuc o otkrivanju i razumevanju celog univerzuma...
pre 3 godine
@ego puta 10 na deveti stepen
Znaju matematičari za šalu, ali njihove šale ne razumeju uvek svi.
Zato, da malo "spustimo loptu" na ovu diskusiju, evo jedan matematički vic.
Jedne mrkle i gluve noći, nekom ne baš prijatnom ulicom, šeta se neka matematikčka funkcija. Odjednom, pred nju iskoči integral i preteći povika: "Sada ću da te integrišem"! Funkcija mu, onako šeretski i bez imalo straha odgovori: "Ne možeš mi ništa, ja sam 'e na x'".
"E budalo", odgovori integral, "ja integrišem po y".
I za kraj, da citiram dopisnicu RTS iz Vranja: "Ako ste me rezumeli dobro, ako neste, pa prevedite si".
pre 3 godine
Verujem da je matematika lepa ali kad ti je nastavnici i profesori ogade.
(BB-8, 3. januar 2022 21:09)
Da matematika je lepa nauka, ali ti naduje ego, pa ako si dobar u njoj izgleda ti niko vise nije ravan, ceo svet si ti izmislio, ti si polu bog, sa tobom nema vise sala i ravnopravnog razgovora. Iskreno jeste li upoznali matematicara koji prihvata salu i da veruje da nije pametniji od ostalih prosvetara?
pre 3 godine
Oduvek sam se pitao kolika je bila verovatnoca da se rodim. Koliko je tu sve stvari bilo neophodno da se poklopi, to je neverovatno. I kako bi se to uopste izracunalo
(X, 03. januar 2022 22:30)
Slikovit scenario za odgovor na to pitanje dao je Bil Brajson u uvodu knjige "Kratka istorija bezmalo svačega". Ima PDF na sajtu našeg izdavača (onog najvećeg), potražite, ako ništa drugo, dobro će vas zabaviti :)
pre 3 godine
Sta sve nece naucnici da smisle samo da ne moraju da izuste da je sve delo Boga. I uporni su u dokazivanju svih svojih pretpostavki da je nesto zbog neceg tako savrseno, al Boga ne spominju. Dosuse spomenu ga kad je frka u zivotu, tada ga spomenu i najveci nevernici.
(maksa, 03. januar 2022 21:23)
Ne smišljaju, bar ne u prirodnim naukama, nego primećuju, a onda nastoje da uvide pravilo i proniknu u suštinu. I ništa ih ne približi božanskom koliko ta zapanjenost u trenucima svedočenja kompleksne jednostavnosti prirode.
pre 3 godine
Цео Западни свет покушава да све вреднује кроз бројке, тј. новац, али то се не може. Зато данас имамо све више лажне уметности, лажних фасцинација, уз дубок осећај испразности.
(sempervivum, 3. januar 2022 23:19)
Kakve vi ljudi iluzije imate o istocnom svetu Kina, Rusija, Arapi, Indija, Brazil samo lova, lova, milioneri, milijarderi... to sto imaju mnogo sirotinje nije bas za neku pohvalu i ne znaci da im materijalno nije prioritet. Znaci da su klasne razlike neverovatne.
pre 3 godine
Boooooriiiing!
pre 3 godine
Zato se mnogi i pitaju "da nije sve ovo samo jedna velika simulacija" tj. veštačka stvarnost nekog ultra-mega-giga-sega :) "kompjutera" (uslovno tako nazvanog).
pre 3 godine
Matematika je strukturalna i deskriptivna nauka. Ne otkriva ništa novo, ona opisuje postojeće. Opet, magična je jer se skoro sve može opisati nizom brojeva i simbola.
pre 3 godine
A vrhovni Matematičar: Bog.
pre 3 godine
Matematika je samo alat trulog kapitalizma da bih ti pokazali da oni imaju više od tebe
(petar, 3. januar 2022 22:41)
Tebi izgleda osim matematike ni srpski bas ne ide?
pre 3 godine
Matematika je nažalost samo jednim delom prirodna nauka. Na primer Nula nije prirodan broj jer ne postoji u prirodi.
pre 3 godine
Ovo je samo numerologija na steroidima. Matematikom ne može da se razume ništa. Matematikom samo može da se opiše ono što se razume. A nekad je dovoljan i neki drugi jezik, evo na primer srpski koji upravo koristim. I u tim jezicima neki traže mistična značenja i uzroke, simboličke paterne... i po pravilu nikada ne nađu ništa, ali se ludo zabave. Ili se bave dok ne polude.
pre 3 godine
Nije “a šta ? “ nego jeste 100% !! Pogledajte dokumentarac “The Code”
pre 3 godine
Sta sve nece naucnici da smisle samo da ne moraju da izuste da je sve delo Boga.
(maksa, 3. januar 2022 21:23)
Pročitaj šta indijske vede kažu o tome šta je ovaj Svemir u kome postojimo i kako nastaje i nestaje u ciklusima.
I ne, nije u suprotnosti sa Hrišćanstvom, samo je problem što se hrišćanske crkve ograđuju od drugih učenja, jer ne žele konkurenciju i tvrde da su jedini u pravu, isto kao i sledbenici judaizma i islama. Jedino hinduizam ne tvrdi da je jedina istinita i ispravna religija, već prihvata da postoje različiti pogledi i viđenja Istine, jer Istina je takva da je ljudi kao nesavršena i ograničena bića ne mogu sagledati u celosti, pa se otuda javljaju razlike. Otprilike, kao različite strane Rubikove kocke, svako vidi jednu od stranica i tvrdi da je Istina kvadrat i da je to cela i jedina Istina, a da je sve ono što vide drugi obmana i laž.
I prastari indijski religijski spisi, za razliku od ovih zapadnih koji su prilagođeni zemaljskim kraljevima, jer su i pisani pod njihovim nadzorom i odobravani od njih, nisu u sukobu ni sa modernom naukom pa čak ni sa najnovijim saznanjima iz kvantne fizike.
Za razliku od nekih religija koje su stotinama godina u sukobu sa naukom i stalno moraju da menjaju svoje "mišljenje" o svetu oko nas i tumačenja svojih verskih tekstova.
pre 3 godine
Svi znamo za skupove brojeva: prirodni, celi, racionalni, realni, imaginarni... a znamo da je svaki prethodni podskup sledećeg, dolazimo do podatka da su oni svi podskup transcendentnih brojeva (to su brojevi koji se ne mogu predstaviti kao rešenje neke algebarske jednačine, za razliku od svih prethodno nabrojanih). Nama su poznata samo dva transcendentna broja, Pi i E. Šta bi bilo kad bi otkrili da se priroda, univerzum bili zasnivaju na transcendentnim brojevima...
pre 3 godine
Razbijate matiš,fraktale i šah, a onda tako lako poverujete u bajke o trulom,plastičnom i zlom zapadu a prirodnoj čistoj Rusiji i Srbiji. I sinu svih narodnosti i kako se sankao u koritu. Sitne ribe pljuskavice.
pre 3 godine
@maksa
A koji bog, tj. ciji bog? Ima ih gomila a jos ih je vise zaboravljenih. I sta je bilo sa ljudima koji su ziveli pre nego sto je rec bozija stigla preko proroka? Ne bih iskljucio velikog kreatora (civilizaciju, entitet) koji upravlja ili je cak kreiralo kosmos (postoje i ozbiljne naucne teorije o ovome) ali ovo sto se po hramovima, crkvama, dzamijama... uci je propaganda zasnovana na tradiciji i nazalost neznanju.
Da me ne razumes pogresno postujem ulogu religije u ocuvanju tradicije, nacionalne svesti i kao psiholosku potrebu ljudi, ali nisam vernik.
pre 3 godine
Nije matematika, da se od nje bojimo,
već je matematika, poljupce da brojimo...
pre 3 godine
Niko to ne spori. Samo sta je bog? Opsti kosmicki zakon ili cika s bradom koji nema pametnija posla nego da ceka nekog nevaljalog zemljana da ga kazni posle smrti?
(Ok, 3. januar 2022 22:13)
Nije ni jedno od ponuđenih. Bog je toliko složen da ga mi nikada ne možemo spoznati svojim primitivnim mozgovima. Možemo samo naslutiti njegovo postojanje kroz umetnost, fosofiju, nauku (pre svega matematiku).
pre 3 godine
Samo sta je bog? Opsti kosmicki zakon ili cika s bradom koji nema pametnija posla nego da ceka nekog nevaljalog zemljana da ga kazni posle smrti?
(Ok, 3. januar 2022 22:13)
Da je Bog "cika s bradom", to ti je mozda rekla tvoja baba, tako nesto nijedna ozbiljna religija ne uci. A "nevaljali zemljanin", po "opstem kosmickom zakonu" kaznjava sam sebe, nece mu trebati cika s bradom.
pre 3 godine
Matematika je samo alat trulog kapitalizma da bih ti pokazali da oni imaju više od tebe
(petar, 03. januar 2022 22:41)
Da, a tek zločesti pravopis...
pre 3 godine
I onda kažu sve je nastalo slučajno a kad tamo i rogovi i zubi matematicki precizno rastu.
pre 3 godine
'Sve sto ne moze matematicki dokaze i ne postoji'... Ovo nije tacno. U matematici postoje i takve stvari za koje je dokazano da ih nije moguce dokazati, pa ipak imaju primenu. Cudo je matematika :)
pre 3 godine
Fraktalne rekurzije na nos mi izađoše u prvoj godini faksa.
pre 3 godine
- Mala, jel znaš ti da računaš?
- Pa, znam.
- E, računaj da smo od sad zajedno!
pre 3 godine
Утопија!
pre 3 godine
Priroda je previše kompleksna da bi je ovakva matematika objasnila. I zato se matematika razvija i dalje, a nama suština i dalje nije jasna. Da je to "jezik prirode", ne bismo imali taj problem.
pre 3 godine
Matematika - majka svih nauka!
pre 3 godine
Математика уочава и објашњава све материјално око нас. Али не може да објасни нематеријалне ствари: духовност, усхићење, заљубљеност, љубав, емпатију, дивљење лепоти, уметност...
Додуше, покушавају научници и лепоту и уметност да утерају у бројке, али уметност добијена по шеми бројки ипак неће изазвати одушевљење. Има ту још "нешто", а немерљиво је.
Цео Западни свет покушава да све вреднује кроз бројке, тј. новац, али то се не може. Зато данас имамо све више лажне уметности, лажних фасцинација, уз дубок осећај испразности.
pre 3 godine
Matematika opisuje mnogo više nego ovaj svet u kome živimo, pod intuitivno prihvaćenom percepcijom da oko nas vladaju zakoni euklidske geometrije, jer smo odabrali tih famoznih pet postulata, a da u stvari živimo na elipsoidnoj planeti na kojoj vladaju zakoni Rimanove geometrije. Živimo pod intuitivnom percepcijom da smo u trodimenzionalnom svetu, pokušavajući da tu uglavimo vreme kao četvrtu dimenziju, ali za matematiku je trivijalna stvar opisati svetove sa više dimenzija, sa prebrojivo mnogo i neprebrojivo mnogo dimenzija.
Dakle, ovaj naš svet, ili bolje reći naša percepcija sveta je za matematiku samo jedan primer, jedan izbor.
pre 3 godine
Sta sve nece naucnici da smisle samo da ne moraju da izuste da je sve delo Boga. I uporni su u dokazivanju svih svojih pretpostavki da je nesto zbog neceg tako savrseno, al Boga ne spominju. Dosuse spomenu ga kad je frka u zivotu, tada ga spomenu i najveci nevernici.
(maksa, 03. januar 2022 21:23)
Bog i matematika uopšte nisu u suprotnosti.
pre 3 godine
@maksa
Da citiram Morgana Frimana: "Boga je stvorila najača sila Univerzuma - ljudski um".
pre 3 godine
Nemam nameru objašnjavati šta je Fibonačijev niz, Pi, i dovoljno bi bilo to napisati.
pre 3 godine
Matematika je samo alat trulog kapitalizma da bih ti pokazali da oni imaju više od tebe
pre 3 godine
Već su instrumentalistički nastrojeni mislioci poput Protagore, Sokrata ili Ksenofana, na primer, sistematski razvijali ideju o relativnosti saznanja, o granici koja se principijelno postavlja pred svako saznanje, tj. kada su ukazivali na nemogućnost dosezanja stvari po sebi, apsoluta! Međutim to ni najmanje nije promenilo epistemološke stavove antičkih metafizičara Platon, Aristotel i &. Ova slika koja se ovde nudi je iz ove Platonove kujne. Za razliku od Platona i Aristotela, koji su hteli da reše klasičan epistemološki zadatak, koji su izjednačavali znanje sa sigurnim znanjem i koji su sanjali o teoriji dokaza, Sokrat je dokaz – opravdanje – zamenio racionalnom kritikom (anticipirao je esenciju nove nauke). Tako, dok je Platon verovao da u svojim teorijama otkriva skrivenu suštinu stvarnosti, Sokrat, koga je krasila osobita intelektualna skromnost, verovao je da najviše što smrtni čovek može postići jeste da u svom traganju za istinom bude na dobrom putu. Da bi zaobišao problem relativnosti saznanja, Platon je proširio pojam postojanja. Pošto fizički predmeti postoje, oni se mogu videti; pošto ideje postoje, one se mogu videti duhovnim okom. Platonove ideje su bile večne, nepopadljive koncepcije ili pojmovi. Njihova večnost čini ih realnijim od stvari koje su propadljive i promenljive. Matematičke vizije slične su čulnom posmatranju. Tako smo umesto objašnjenja dobili analogije. Služeći se analogijom umesto analize, Platon namesto objašnjenja stvara slike.
pre 3 godine
Oduvek sam se pitao kolika je bila verovatnoca da se rodim. Koliko je tu sve stvari bilo neophodno da se poklopi, to je neverovatno. I kako bi se to uopste izracunalo
pre 3 godine
Sta sve nece naucnici da smisle samo da ne moraju da izuste da je sve delo Boga. I uporni su u dokazivanju svih svojih pretpostavki da je nesto zbog neceg tako savrseno, al Boga ne spominju. Dosuse spomenu ga kad je frka u zivotu, tada ga spomenu i najveci nevernici.
(maksa, 3. januar 2022 21:23)
Niko to ne spori. Samo sta je bog? Opsti kosmicki zakon ili cika s bradom koji nema pametnija posla nego da ceka nekog nevaljalog zemljana da ga kazni posle smrti?
pre 3 godine
"Lakše je naučiti matematiku nego živeti bez nje". Henri Buisson
pre 3 godine
Pa šta je još Pitagora radio pre 2300 godina? U svemu nalazio "matematiku". Muzici, prirodi... Sve mu je bio broj. A ovi otkrili Ameriku posle Kolumba.
pre 3 godine
Sta sve nece naucnici da smisle samo da ne moraju da izuste da je sve delo Boga. I uporni su u dokazivanju svih svojih pretpostavki da je nesto zbog neceg tako savrseno, al Boga ne spominju. Dosuse spomenu ga kad je frka u zivotu, tada ga spomenu i najveci nevernici.
(maksa, 03. januar 2022 21:23)
isto kao vernici kad je frka, onda trazi vezu za najboljeg doktora, kakav popa i manastiri, kakvi bakraci
pre 3 godine
@Rade
Nije nego jaje. A zašto? Zato što su se prve ptice, koje su bile nalik današnjim kokošima, na Zemlji pojavile pre oko 40 miliona godina, dok su se jaja, iz kojih su se legli dinosaurusi, pojavila pre oko 150 miliona godina.
pre 3 godine
Verujem da je matematika lepa ali kad ti je nastavnici i profesori ogade.
pre 3 godine
Razumevanje matematike nas deli na više nivoa evolucije. Nažalost tačnije na nesreću su se geni poigrali sa mnogima da matematiku razumeju na nivou primata. :(
I onda im daš pravo glasanja te se patiš zajedno sa njima. Ustvari, oni i ne shvataju sa su paćenici, gore je svakome koji to razume.
pre 3 godine
Jezik univerzuma
pre 3 godine
Sta sve nece naucnici da smisle samo da ne moraju da izuste da je sve delo Boga. I uporni su u dokazivanju svih svojih pretpostavki da je nesto zbog neceg tako savrseno, al Boga ne spominju. Dosuse spomenu ga kad je frka u zivotu, tada ga spomenu i najveci nevernici.
pre 3 godine
Šta je bilo prvo, koka ili jaje? Ja kažem koka.
pre 3 godine
Matematika je jezik prirode. Ona cak nije ni prirodna nauka, kao fizika, hemija, biologija...
pre 3 godine
Dokon pop i ovce krsti!
(jovo, 03. januar 2022 21:09)
Sam sebi sam dao minus?
pre 3 godine
Matematika funkcioniše po svojim pravilima nebitno da li će neko stvorenje iz prirode, koje je iznad svega rob svojih čula, nešto od toga i otkriti. Neeuklidska geometrija i njeni modeli, samo su jedan od mnogobrojnih dokaza. Da nije bilo Boljaja i Lobačevskog, i njihove "vizije" Euklidovog 5. postulata, još bi se raspravljalo da li je aksioma ili teorema. I dokazalo se da ta geometrija, iako čulno prilično "neshvatljiva", i te kako "radi" u modernoj fizici, odnosno pojavama koje ona opisuje. Opet, to bi tako funkcionisalo i da nismo otkrili. Ako ćemo o bogu, matematika je nešto najbliže tome. Ostalo su ljudska naklapanja.
pre 3 godine
Najlepsa nauka na svetu
pre 3 godine
I ranije je bilo pitanje da li su ljudi smislili matematiku ili je otkrili.
pre 3 godine
Šta kažu Morfeus i Neo, zna li se?
pre 3 godine
Ko to uopšte dovodi u pitanje? Sve je matematika.
pre 3 godine
Kada su Grigori Yakovlevich Perelman pitali zašto je odbio milion dolara nagradu isti je rekao:”„Znam kako funkcioniše Univerzum. Zašto bih onda trčao da uzmem neki milion dolara, recite mi?” Da li bi npr. neki pravnik taj milion odbio?
pre 3 godine
Ne verujem. Istorija nas uči drugačije. Matematika je samo najbolji alat sa kojim ljudi mogu objasniti prirodu.. trenutno. Da ne idem toliko daleko, a primera stvarno ima mnogo. Do pre samo 25 godina se mislilo da je naš solarni sistem jedini koji ima planete. Zašto? Zato što teleskopi nisu mogli da nam pokažu druge planete u drugim zvezdanim sistemima. Na kraju se ispostavilo da maltene svaka zvezda ima svoje planete, da je to zakonitost. I najveći dokaz, Ajnštajnova teorija relativiteta koju je morao da podeli na dva dela jer ono što vredi za planete ne vredi na subatomskom nivou.
pre 3 godine
Matematičke formule približno opisuju ono što vidimo. Na primer, planete se ne kreću oko Sunca po elipsama, već su elipse najpribližniji opis njihovog kretanja.
Najlakše je biti filozof i mešati se u sve kao dokona baba kraj šporeta.
pre 3 godine
Dokon pop i ovce krsti!
pre 3 godine
Marksizam prožima sve pore našeg društva...
pre 3 godine
Kakvo je to pitanje "sta ako je...?" Pa naravno da jeste! Nismo mi izmislili matematkku nego ceo nas svet kakav ga znamo jeste matematika a mi (pojedinci u poslednjih 30-tak vekova) samo polako "skidamo" njena pravila. Ko ono kad naucis gitaru da sviras pa tek onda kontas kako je neka dobra pesma odsvirana ?
pre 3 godine
Matematika je esencija logike, a matematička logika je njena azbuka!
pre 3 godine
Matematika sam mrzeo jer mi "nije isla". Njenu "misteriju" sam shvatio tek kao sasvim "zreo" covek. Danas sam siguran da ono sto ne mize da se matematicki pokaze i dokaze, da i ne postoji. Filozofija matematike je daleko iznad racunskih radnji. O ovome bi trebali da diskutuju vrhunski matematicari i uceni ljudi a ne mi "diletanti", koji tek naziremo lepotu matematike.
pre 3 godine
Matematika je alat koji može opisati pojave u prirodi, (kao i muziku recimo), te je stoga dio same prirode. Ali nije priroda koristila matematiku u stvaranju, već je čovjek putem matematike ušao u tajne prirode, koristeći je kao jezik za dešifrovanje.
pre 3 godine
"Proveli smo mnogo sati mahnito rastavljajući cvetove karfiola, brojeći ih, mereći uglove između njih", piše matematičar sa Univerziteta u Notingemu Etjen Farkot, koji je proučavao rast karfiola u pokušaju da razume ovu "misterioznu sortu divljeg kupusa".
Fraktali su izuzetni, samoponavljajući obrasci koji se, pored nekih karfiola, nalaze i u listovima paprati, razgranatim krvnim sudovima i prstenovima Saturna. Fraktali su geometrijski oblici sastavljeni od sve manjih kopija samih sebe, stvarajući očaravajuću "samosličnost" koja je beskrajno duboka.
То је на једноставнији начин још пре неколико година објашњено код Мишака у његовој култној емисији ,,На рубу знаности'' у епизоди посвећеној - кварталима. Препоручујем је свима чији ум је радознао и увек жељан нових сазнања.
pre 3 godine
Nezavisno od fraktala u kojima je jednostavna formaula, a stvaraju složene strukutre, na atomskom i subatomskom nivou, materija nestaje i ostaje samo matematika i statistika.
pre 3 godine
Matematika je jezik prirode. Ona cak nije ni prirodna nauka, kao fizika, hemija, biologija...
pre 3 godine
Verujem da je matematika lepa ali kad ti je nastavnici i profesori ogade.
pre 3 godine
Kakvo je to pitanje "sta ako je...?" Pa naravno da jeste! Nismo mi izmislili matematkku nego ceo nas svet kakav ga znamo jeste matematika a mi (pojedinci u poslednjih 30-tak vekova) samo polako "skidamo" njena pravila. Ko ono kad naucis gitaru da sviras pa tek onda kontas kako je neka dobra pesma odsvirana ?
pre 3 godine
Jezik univerzuma
pre 3 godine
Kada su Grigori Yakovlevich Perelman pitali zašto je odbio milion dolara nagradu isti je rekao:”„Znam kako funkcioniše Univerzum. Zašto bih onda trčao da uzmem neki milion dolara, recite mi?” Da li bi npr. neki pravnik taj milion odbio?
pre 3 godine
Matematika sam mrzeo jer mi "nije isla". Njenu "misteriju" sam shvatio tek kao sasvim "zreo" covek. Danas sam siguran da ono sto ne mize da se matematicki pokaze i dokaze, da i ne postoji. Filozofija matematike je daleko iznad racunskih radnji. O ovome bi trebali da diskutuju vrhunski matematicari i uceni ljudi a ne mi "diletanti", koji tek naziremo lepotu matematike.
pre 3 godine
Ko to uopšte dovodi u pitanje? Sve je matematika.
pre 3 godine
Matematika je alat koji može opisati pojave u prirodi, (kao i muziku recimo), te je stoga dio same prirode. Ali nije priroda koristila matematiku u stvaranju, već je čovjek putem matematike ušao u tajne prirode, koristeći je kao jezik za dešifrovanje.
pre 3 godine
Sta sve nece naucnici da smisle samo da ne moraju da izuste da je sve delo Boga. I uporni su u dokazivanju svih svojih pretpostavki da je nesto zbog neceg tako savrseno, al Boga ne spominju. Dosuse spomenu ga kad je frka u zivotu, tada ga spomenu i najveci nevernici.
(maksa, 03. januar 2022 21:23)
isto kao vernici kad je frka, onda trazi vezu za najboljeg doktora, kakav popa i manastiri, kakvi bakraci
pre 3 godine
Sta sve nece naucnici da smisle samo da ne moraju da izuste da je sve delo Boga. I uporni su u dokazivanju svih svojih pretpostavki da je nesto zbog neceg tako savrseno, al Boga ne spominju. Dosuse spomenu ga kad je frka u zivotu, tada ga spomenu i najveci nevernici.
(maksa, 3. januar 2022 21:23)
Niko to ne spori. Samo sta je bog? Opsti kosmicki zakon ili cika s bradom koji nema pametnija posla nego da ceka nekog nevaljalog zemljana da ga kazni posle smrti?
pre 3 godine
Razumevanje matematike nas deli na više nivoa evolucije. Nažalost tačnije na nesreću su se geni poigrali sa mnogima da matematiku razumeju na nivou primata. :(
I onda im daš pravo glasanja te se patiš zajedno sa njima. Ustvari, oni i ne shvataju sa su paćenici, gore je svakome koji to razume.
pre 3 godine
Sta sve nece naucnici da smisle samo da ne moraju da izuste da je sve delo Boga. I uporni su u dokazivanju svih svojih pretpostavki da je nesto zbog neceg tako savrseno, al Boga ne spominju. Dosuse spomenu ga kad je frka u zivotu, tada ga spomenu i najveci nevernici.
(maksa, 03. januar 2022 21:23)
Bog i matematika uopšte nisu u suprotnosti.
pre 3 godine
Matematika funkcioniše po svojim pravilima nebitno da li će neko stvorenje iz prirode, koje je iznad svega rob svojih čula, nešto od toga i otkriti. Neeuklidska geometrija i njeni modeli, samo su jedan od mnogobrojnih dokaza. Da nije bilo Boljaja i Lobačevskog, i njihove "vizije" Euklidovog 5. postulata, još bi se raspravljalo da li je aksioma ili teorema. I dokazalo se da ta geometrija, iako čulno prilično "neshvatljiva", i te kako "radi" u modernoj fizici, odnosno pojavama koje ona opisuje. Opet, to bi tako funkcionisalo i da nismo otkrili. Ako ćemo o bogu, matematika je nešto najbliže tome. Ostalo su ljudska naklapanja.
pre 3 godine
Najlepsa nauka na svetu
pre 3 godine
Matematika je esencija logike, a matematička logika je njena azbuka!
pre 3 godine
Matematika opisuje mnogo više nego ovaj svet u kome živimo, pod intuitivno prihvaćenom percepcijom da oko nas vladaju zakoni euklidske geometrije, jer smo odabrali tih famoznih pet postulata, a da u stvari živimo na elipsoidnoj planeti na kojoj vladaju zakoni Rimanove geometrije. Živimo pod intuitivnom percepcijom da smo u trodimenzionalnom svetu, pokušavajući da tu uglavimo vreme kao četvrtu dimenziju, ali za matematiku je trivijalna stvar opisati svetove sa više dimenzija, sa prebrojivo mnogo i neprebrojivo mnogo dimenzija.
Dakle, ovaj naš svet, ili bolje reći naša percepcija sveta je za matematiku samo jedan primer, jedan izbor.
pre 3 godine
Pa šta je još Pitagora radio pre 2300 godina? U svemu nalazio "matematiku". Muzici, prirodi... Sve mu je bio broj. A ovi otkrili Ameriku posle Kolumba.
pre 3 godine
Matematika - majka svih nauka!
pre 3 godine
'Sve sto ne moze matematicki dokaze i ne postoji'... Ovo nije tacno. U matematici postoje i takve stvari za koje je dokazano da ih nije moguce dokazati, pa ipak imaju primenu. Cudo je matematika :)
pre 3 godine
"Proveli smo mnogo sati mahnito rastavljajući cvetove karfiola, brojeći ih, mereći uglove između njih", piše matematičar sa Univerziteta u Notingemu Etjen Farkot, koji je proučavao rast karfiola u pokušaju da razume ovu "misterioznu sortu divljeg kupusa".
Fraktali su izuzetni, samoponavljajući obrasci koji se, pored nekih karfiola, nalaze i u listovima paprati, razgranatim krvnim sudovima i prstenovima Saturna. Fraktali su geometrijski oblici sastavljeni od sve manjih kopija samih sebe, stvarajući očaravajuću "samosličnost" koja je beskrajno duboka.
То је на једноставнији начин још пре неколико година објашњено код Мишака у његовој култној емисији ,,На рубу знаности'' у епизоди посвећеној - кварталима. Препоручујем је свима чији ум је радознао и увек жељан нових сазнања.
pre 3 godine
"Lakše je naučiti matematiku nego živeti bez nje". Henri Buisson
pre 3 godine
I ranije je bilo pitanje da li su ljudi smislili matematiku ili je otkrili.
pre 3 godine
@maksa
Da citiram Morgana Frimana: "Boga je stvorila najača sila Univerzuma - ljudski um".
pre 3 godine
Nezavisno od fraktala u kojima je jednostavna formaula, a stvaraju složene strukutre, na atomskom i subatomskom nivou, materija nestaje i ostaje samo matematika i statistika.
pre 3 godine
Dokon pop i ovce krsti!
(jovo, 03. januar 2022 21:09)
Sam sebi sam dao minus?
pre 3 godine
@Rade
Nije nego jaje. A zašto? Zato što su se prve ptice, koje su bile nalik današnjim kokošima, na Zemlji pojavile pre oko 40 miliona godina, dok su se jaja, iz kojih su se legli dinosaurusi, pojavila pre oko 150 miliona godina.
pre 3 godine
Nemam nameru objašnjavati šta je Fibonačijev niz, Pi, i dovoljno bi bilo to napisati.
pre 3 godine
Već su instrumentalistički nastrojeni mislioci poput Protagore, Sokrata ili Ksenofana, na primer, sistematski razvijali ideju o relativnosti saznanja, o granici koja se principijelno postavlja pred svako saznanje, tj. kada su ukazivali na nemogućnost dosezanja stvari po sebi, apsoluta! Međutim to ni najmanje nije promenilo epistemološke stavove antičkih metafizičara Platon, Aristotel i &. Ova slika koja se ovde nudi je iz ove Platonove kujne. Za razliku od Platona i Aristotela, koji su hteli da reše klasičan epistemološki zadatak, koji su izjednačavali znanje sa sigurnim znanjem i koji su sanjali o teoriji dokaza, Sokrat je dokaz – opravdanje – zamenio racionalnom kritikom (anticipirao je esenciju nove nauke). Tako, dok je Platon verovao da u svojim teorijama otkriva skrivenu suštinu stvarnosti, Sokrat, koga je krasila osobita intelektualna skromnost, verovao je da najviše što smrtni čovek može postići jeste da u svom traganju za istinom bude na dobrom putu. Da bi zaobišao problem relativnosti saznanja, Platon je proširio pojam postojanja. Pošto fizički predmeti postoje, oni se mogu videti; pošto ideje postoje, one se mogu videti duhovnim okom. Platonove ideje su bile večne, nepopadljive koncepcije ili pojmovi. Njihova večnost čini ih realnijim od stvari koje su propadljive i promenljive. Matematičke vizije slične su čulnom posmatranju. Tako smo umesto objašnjenja dobili analogije. Služeći se analogijom umesto analize, Platon namesto objašnjenja stvara slike.
pre 3 godine
Математика уочава и објашњава све материјално око нас. Али не може да објасни нематеријалне ствари: духовност, усхићење, заљубљеност, љубав, емпатију, дивљење лепоти, уметност...
Додуше, покушавају научници и лепоту и уметност да утерају у бројке, али уметност добијена по шеми бројки ипак неће изазвати одушевљење. Има ту још "нешто", а немерљиво је.
Цео Западни свет покушава да све вреднује кроз бројке, тј. новац, али то се не може. Зато данас имамо све више лажне уметности, лажних фасцинација, уз дубок осећај испразности.
pre 3 godine
Oduvek sam se pitao kolika je bila verovatnoca da se rodim. Koliko je tu sve stvari bilo neophodno da se poklopi, to je neverovatno. I kako bi se to uopste izracunalo
pre 3 godine
- Mala, jel znaš ti da računaš?
- Pa, znam.
- E, računaj da smo od sad zajedno!
pre 3 godine
Fraktalne rekurzije na nos mi izađoše u prvoj godini faksa.
pre 3 godine
Marksizam prožima sve pore našeg društva...
pre 3 godine
Šta kažu Morfeus i Neo, zna li se?
pre 3 godine
Sta sve nece naucnici da smisle samo da ne moraju da izuste da je sve delo Boga. I uporni su u dokazivanju svih svojih pretpostavki da je nesto zbog neceg tako savrseno, al Boga ne spominju. Dosuse spomenu ga kad je frka u zivotu, tada ga spomenu i najveci nevernici.
pre 3 godine
Priroda je previše kompleksna da bi je ovakva matematika objasnila. I zato se matematika razvija i dalje, a nama suština i dalje nije jasna. Da je to "jezik prirode", ne bismo imali taj problem.
pre 3 godine
Matematičke formule približno opisuju ono što vidimo. Na primer, planete se ne kreću oko Sunca po elipsama, već su elipse najpribližniji opis njihovog kretanja.
Najlakše je biti filozof i mešati se u sve kao dokona baba kraj šporeta.
pre 3 godine
Ne verujem. Istorija nas uči drugačije. Matematika je samo najbolji alat sa kojim ljudi mogu objasniti prirodu.. trenutno. Da ne idem toliko daleko, a primera stvarno ima mnogo. Do pre samo 25 godina se mislilo da je naš solarni sistem jedini koji ima planete. Zašto? Zato što teleskopi nisu mogli da nam pokažu druge planete u drugim zvezdanim sistemima. Na kraju se ispostavilo da maltene svaka zvezda ima svoje planete, da je to zakonitost. I najveći dokaz, Ajnštajnova teorija relativiteta koju je morao da podeli na dva dela jer ono što vredi za planete ne vredi na subatomskom nivou.
pre 3 godine
Утопија!
pre 3 godine
Sta sve nece naucnici da smisle samo da ne moraju da izuste da je sve delo Boga. I uporni su u dokazivanju svih svojih pretpostavki da je nesto zbog neceg tako savrseno, al Boga ne spominju. Dosuse spomenu ga kad je frka u zivotu, tada ga spomenu i najveci nevernici.
(maksa, 03. januar 2022 21:23)
Ne smišljaju, bar ne u prirodnim naukama, nego primećuju, a onda nastoje da uvide pravilo i proniknu u suštinu. I ništa ih ne približi božanskom koliko ta zapanjenost u trenucima svedočenja kompleksne jednostavnosti prirode.
pre 3 godine
Matematika je strukturalna i deskriptivna nauka. Ne otkriva ništa novo, ona opisuje postojeće. Opet, magična je jer se skoro sve može opisati nizom brojeva i simbola.
pre 3 godine
Dokon pop i ovce krsti!
pre 3 godine
Matematika je samo alat trulog kapitalizma da bih ti pokazali da oni imaju više od tebe
(petar, 3. januar 2022 22:41)
Tebi izgleda osim matematike ni srpski bas ne ide?
pre 3 godine
Matematika je samo alat trulog kapitalizma da bih ti pokazali da oni imaju više od tebe
pre 3 godine
Цео Западни свет покушава да све вреднује кроз бројке, тј. новац, али то се не може. Зато данас имамо све више лажне уметности, лажних фасцинација, уз дубок осећај испразности.
(sempervivum, 3. januar 2022 23:19)
Kakve vi ljudi iluzije imate o istocnom svetu Kina, Rusija, Arapi, Indija, Brazil samo lova, lova, milioneri, milijarderi... to sto imaju mnogo sirotinje nije bas za neku pohvalu i ne znaci da im materijalno nije prioritet. Znaci da su klasne razlike neverovatne.
pre 3 godine
Šta je bilo prvo, koka ili jaje? Ja kažem koka.
pre 3 godine
A vrhovni Matematičar: Bog.
pre 3 godine
Niko to ne spori. Samo sta je bog? Opsti kosmicki zakon ili cika s bradom koji nema pametnija posla nego da ceka nekog nevaljalog zemljana da ga kazni posle smrti?
(Ok, 3. januar 2022 22:13)
Nije ni jedno od ponuđenih. Bog je toliko složen da ga mi nikada ne možemo spoznati svojim primitivnim mozgovima. Možemo samo naslutiti njegovo postojanje kroz umetnost, fosofiju, nauku (pre svega matematiku).
pre 3 godine
Zato se mnogi i pitaju "da nije sve ovo samo jedna velika simulacija" tj. veštačka stvarnost nekog ultra-mega-giga-sega :) "kompjutera" (uslovno tako nazvanog).
pre 3 godine
Oduvek sam se pitao kolika je bila verovatnoca da se rodim. Koliko je tu sve stvari bilo neophodno da se poklopi, to je neverovatno. I kako bi se to uopste izracunalo
(X, 03. januar 2022 22:30)
Slikovit scenario za odgovor na to pitanje dao je Bil Brajson u uvodu knjige "Kratka istorija bezmalo svačega". Ima PDF na sajtu našeg izdavača (onog najvećeg), potražite, ako ništa drugo, dobro će vas zabaviti :)
pre 3 godine
Matematika je samo alat trulog kapitalizma da bih ti pokazali da oni imaju više od tebe
(petar, 03. januar 2022 22:41)
Da, a tek zločesti pravopis...
pre 3 godine
Verujem da je matematika lepa ali kad ti je nastavnici i profesori ogade.
(BB-8, 3. januar 2022 21:09)
Da matematika je lepa nauka, ali ti naduje ego, pa ako si dobar u njoj izgleda ti niko vise nije ravan, ceo svet si ti izmislio, ti si polu bog, sa tobom nema vise sala i ravnopravnog razgovora. Iskreno jeste li upoznali matematicara koji prihvata salu i da veruje da nije pametniji od ostalih prosvetara?
pre 3 godine
Samo sta je bog? Opsti kosmicki zakon ili cika s bradom koji nema pametnija posla nego da ceka nekog nevaljalog zemljana da ga kazni posle smrti?
(Ok, 3. januar 2022 22:13)
Da je Bog "cika s bradom", to ti je mozda rekla tvoja baba, tako nesto nijedna ozbiljna religija ne uci. A "nevaljali zemljanin", po "opstem kosmickom zakonu" kaznjava sam sebe, nece mu trebati cika s bradom.
pre 3 godine
@maksa
A koji bog, tj. ciji bog? Ima ih gomila a jos ih je vise zaboravljenih. I sta je bilo sa ljudima koji su ziveli pre nego sto je rec bozija stigla preko proroka? Ne bih iskljucio velikog kreatora (civilizaciju, entitet) koji upravlja ili je cak kreiralo kosmos (postoje i ozbiljne naucne teorije o ovome) ali ovo sto se po hramovima, crkvama, dzamijama... uci je propaganda zasnovana na tradiciji i nazalost neznanju.
Da me ne razumes pogresno postujem ulogu religije u ocuvanju tradicije, nacionalne svesti i kao psiholosku potrebu ljudi, ali nisam vernik.
pre 3 godine
Sta sve nece naucnici da smisle samo da ne moraju da izuste da je sve delo Boga.
(maksa, 3. januar 2022 21:23)
Pročitaj šta indijske vede kažu o tome šta je ovaj Svemir u kome postojimo i kako nastaje i nestaje u ciklusima.
I ne, nije u suprotnosti sa Hrišćanstvom, samo je problem što se hrišćanske crkve ograđuju od drugih učenja, jer ne žele konkurenciju i tvrde da su jedini u pravu, isto kao i sledbenici judaizma i islama. Jedino hinduizam ne tvrdi da je jedina istinita i ispravna religija, već prihvata da postoje različiti pogledi i viđenja Istine, jer Istina je takva da je ljudi kao nesavršena i ograničena bića ne mogu sagledati u celosti, pa se otuda javljaju razlike. Otprilike, kao različite strane Rubikove kocke, svako vidi jednu od stranica i tvrdi da je Istina kvadrat i da je to cela i jedina Istina, a da je sve ono što vide drugi obmana i laž.
I prastari indijski religijski spisi, za razliku od ovih zapadnih koji su prilagođeni zemaljskim kraljevima, jer su i pisani pod njihovim nadzorom i odobravani od njih, nisu u sukobu ni sa modernom naukom pa čak ni sa najnovijim saznanjima iz kvantne fizike.
Za razliku od nekih religija koje su stotinama godina u sukobu sa naukom i stalno moraju da menjaju svoje "mišljenje" o svetu oko nas i tumačenja svojih verskih tekstova.
pre 3 godine
Nije matematika, da se od nje bojimo,
već je matematika, poljupce da brojimo...
pre 3 godine
Svi znamo za skupove brojeva: prirodni, celi, racionalni, realni, imaginarni... a znamo da je svaki prethodni podskup sledećeg, dolazimo do podatka da su oni svi podskup transcendentnih brojeva (to su brojevi koji se ne mogu predstaviti kao rešenje neke algebarske jednačine, za razliku od svih prethodno nabrojanih). Nama su poznata samo dva transcendentna broja, Pi i E. Šta bi bilo kad bi otkrili da se priroda, univerzum bili zasnivaju na transcendentnim brojevima...
pre 3 godine
I onda kažu sve je nastalo slučajno a kad tamo i rogovi i zubi matematicki precizno rastu.
pre 3 godine
@ego puta 10 na deveti stepen
Znaju matematičari za šalu, ali njihove šale ne razumeju uvek svi.
Zato, da malo "spustimo loptu" na ovu diskusiju, evo jedan matematički vic.
Jedne mrkle i gluve noći, nekom ne baš prijatnom ulicom, šeta se neka matematikčka funkcija. Odjednom, pred nju iskoči integral i preteći povika: "Sada ću da te integrišem"! Funkcija mu, onako šeretski i bez imalo straha odgovori: "Ne možeš mi ništa, ja sam 'e na x'".
"E budalo", odgovori integral, "ja integrišem po y".
I za kraj, da citiram dopisnicu RTS iz Vranja: "Ako ste me rezumeli dobro, ako neste, pa prevedite si".
pre 3 godine
Razbijate matiš,fraktale i šah, a onda tako lako poverujete u bajke o trulom,plastičnom i zlom zapadu a prirodnoj čistoj Rusiji i Srbiji. I sinu svih narodnosti i kako se sankao u koritu. Sitne ribe pljuskavice.
pre 3 godine
Samo proguglajte o Srinivasa Ramanujan-u i shvaticete da je ovaj nash univerzum mnogo dublji i veci nego shto nasha masta iole moze da dobaci.
Ako uopste shvatite sta je covek radio ...
pre 3 godine
Nije “a šta ? “ nego jeste 100% !! Pogledajte dokumentarac “The Code”
pre 3 godine
Ovo je samo numerologija na steroidima. Matematikom ne može da se razume ništa. Matematikom samo može da se opiše ono što se razume. A nekad je dovoljan i neki drugi jezik, evo na primer srpski koji upravo koristim. I u tim jezicima neki traže mistična značenja i uzroke, simboličke paterne... i po pravilu nikada ne nađu ništa, ali se ludo zabave. Ili se bave dok ne polude.
pre 3 godine
Matematika je nažalost samo jednim delom prirodna nauka. Na primer Nula nije prirodan broj jer ne postoji u prirodi.
pre 3 godine
Nikola Tesla je jednom rekao da brojevi 3,6 i 9 drze kljuc o otkrivanju i razumevanju celog univerzuma...
pre 3 godine
Boooooriiiing!
pre 3 godine
Dokon pop i ovce krsti!
pre 3 godine
Sta sve nece naucnici da smisle samo da ne moraju da izuste da je sve delo Boga. I uporni su u dokazivanju svih svojih pretpostavki da je nesto zbog neceg tako savrseno, al Boga ne spominju. Dosuse spomenu ga kad je frka u zivotu, tada ga spomenu i najveci nevernici.
pre 3 godine
Matematika je samo alat trulog kapitalizma da bih ti pokazali da oni imaju više od tebe
pre 3 godine
Šta je bilo prvo, koka ili jaje? Ja kažem koka.
pre 3 godine
Matematičke formule približno opisuju ono što vidimo. Na primer, planete se ne kreću oko Sunca po elipsama, već su elipse najpribližniji opis njihovog kretanja.
Najlakše je biti filozof i mešati se u sve kao dokona baba kraj šporeta.
pre 3 godine
Marksizam prožima sve pore našeg društva...
pre 3 godine
@maksa
Da citiram Morgana Frimana: "Boga je stvorila najača sila Univerzuma - ljudski um".
pre 3 godine
Ne verujem. Istorija nas uči drugačije. Matematika je samo najbolji alat sa kojim ljudi mogu objasniti prirodu.. trenutno. Da ne idem toliko daleko, a primera stvarno ima mnogo. Do pre samo 25 godina se mislilo da je naš solarni sistem jedini koji ima planete. Zašto? Zato što teleskopi nisu mogli da nam pokažu druge planete u drugim zvezdanim sistemima. Na kraju se ispostavilo da maltene svaka zvezda ima svoje planete, da je to zakonitost. I najveći dokaz, Ajnštajnova teorija relativiteta koju je morao da podeli na dva dela jer ono što vredi za planete ne vredi na subatomskom nivou.
pre 3 godine
Математика уочава и објашњава све материјално око нас. Али не може да објасни нематеријалне ствари: духовност, усхићење, заљубљеност, љубав, емпатију, дивљење лепоти, уметност...
Додуше, покушавају научници и лепоту и уметност да утерају у бројке, али уметност добијена по шеми бројки ипак неће изазвати одушевљење. Има ту још "нешто", а немерљиво је.
Цео Западни свет покушава да све вреднује кроз бројке, тј. новац, али то се не може. Зато данас имамо све више лажне уметности, лажних фасцинација, уз дубок осећај испразности.
pre 3 godine
Verujem da je matematika lepa ali kad ti je nastavnici i profesori ogade.
pre 3 godine
Priroda je previše kompleksna da bi je ovakva matematika objasnila. I zato se matematika razvija i dalje, a nama suština i dalje nije jasna. Da je to "jezik prirode", ne bismo imali taj problem.
pre 3 godine
Утопија!
pre 3 godine
Šta kažu Morfeus i Neo, zna li se?
pre 3 godine
Razumevanje matematike nas deli na više nivoa evolucije. Nažalost tačnije na nesreću su se geni poigrali sa mnogima da matematiku razumeju na nivou primata. :(
I onda im daš pravo glasanja te se patiš zajedno sa njima. Ustvari, oni i ne shvataju sa su paćenici, gore je svakome koji to razume.
pre 3 godine
Sta sve nece naucnici da smisle samo da ne moraju da izuste da je sve delo Boga. I uporni su u dokazivanju svih svojih pretpostavki da je nesto zbog neceg tako savrseno, al Boga ne spominju. Dosuse spomenu ga kad je frka u zivotu, tada ga spomenu i najveci nevernici.
(maksa, 3. januar 2022 21:23)
Niko to ne spori. Samo sta je bog? Opsti kosmicki zakon ili cika s bradom koji nema pametnija posla nego da ceka nekog nevaljalog zemljana da ga kazni posle smrti?
pre 3 godine
Sta sve nece naucnici da smisle samo da ne moraju da izuste da je sve delo Boga. I uporni su u dokazivanju svih svojih pretpostavki da je nesto zbog neceg tako savrseno, al Boga ne spominju. Dosuse spomenu ga kad je frka u zivotu, tada ga spomenu i najveci nevernici.
(maksa, 03. januar 2022 21:23)
isto kao vernici kad je frka, onda trazi vezu za najboljeg doktora, kakav popa i manastiri, kakvi bakraci
pre 3 godine
Kada su Grigori Yakovlevich Perelman pitali zašto je odbio milion dolara nagradu isti je rekao:”„Znam kako funkcioniše Univerzum. Zašto bih onda trčao da uzmem neki milion dolara, recite mi?” Da li bi npr. neki pravnik taj milion odbio?
pre 3 godine
- Mala, jel znaš ti da računaš?
- Pa, znam.
- E, računaj da smo od sad zajedno!
pre 3 godine
Pa šta je još Pitagora radio pre 2300 godina? U svemu nalazio "matematiku". Muzici, prirodi... Sve mu je bio broj. A ovi otkrili Ameriku posle Kolumba.
pre 3 godine
Sta sve nece naucnici da smisle samo da ne moraju da izuste da je sve delo Boga. I uporni su u dokazivanju svih svojih pretpostavki da je nesto zbog neceg tako savrseno, al Boga ne spominju. Dosuse spomenu ga kad je frka u zivotu, tada ga spomenu i najveci nevernici.
(maksa, 03. januar 2022 21:23)
Bog i matematika uopšte nisu u suprotnosti.
pre 3 godine
"Proveli smo mnogo sati mahnito rastavljajući cvetove karfiola, brojeći ih, mereći uglove između njih", piše matematičar sa Univerziteta u Notingemu Etjen Farkot, koji je proučavao rast karfiola u pokušaju da razume ovu "misterioznu sortu divljeg kupusa".
Fraktali su izuzetni, samoponavljajući obrasci koji se, pored nekih karfiola, nalaze i u listovima paprati, razgranatim krvnim sudovima i prstenovima Saturna. Fraktali su geometrijski oblici sastavljeni od sve manjih kopija samih sebe, stvarajući očaravajuću "samosličnost" koja je beskrajno duboka.
То је на једноставнији начин још пре неколико година објашњено код Мишака у његовој култној емисији ,,На рубу знаности'' у епизоди посвећеној - кварталима. Препоручујем је свима чији ум је радознао и увек жељан нових сазнања.
pre 3 godine
Dokon pop i ovce krsti!
(jovo, 03. januar 2022 21:09)
Sam sebi sam dao minus?
pre 3 godine
@Rade
Nije nego jaje. A zašto? Zato što su se prve ptice, koje su bile nalik današnjim kokošima, na Zemlji pojavile pre oko 40 miliona godina, dok su se jaja, iz kojih su se legli dinosaurusi, pojavila pre oko 150 miliona godina.
pre 3 godine
Nezavisno od fraktala u kojima je jednostavna formaula, a stvaraju složene strukutre, na atomskom i subatomskom nivou, materija nestaje i ostaje samo matematika i statistika.
pre 3 godine
Nemam nameru objašnjavati šta je Fibonačijev niz, Pi, i dovoljno bi bilo to napisati.
pre 3 godine
Matematika - majka svih nauka!
pre 3 godine
Kakvo je to pitanje "sta ako je...?" Pa naravno da jeste! Nismo mi izmislili matematkku nego ceo nas svet kakav ga znamo jeste matematika a mi (pojedinci u poslednjih 30-tak vekova) samo polako "skidamo" njena pravila. Ko ono kad naucis gitaru da sviras pa tek onda kontas kako je neka dobra pesma odsvirana ?
pre 3 godine
Već su instrumentalistički nastrojeni mislioci poput Protagore, Sokrata ili Ksenofana, na primer, sistematski razvijali ideju o relativnosti saznanja, o granici koja se principijelno postavlja pred svako saznanje, tj. kada su ukazivali na nemogućnost dosezanja stvari po sebi, apsoluta! Međutim to ni najmanje nije promenilo epistemološke stavove antičkih metafizičara Platon, Aristotel i &. Ova slika koja se ovde nudi je iz ove Platonove kujne. Za razliku od Platona i Aristotela, koji su hteli da reše klasičan epistemološki zadatak, koji su izjednačavali znanje sa sigurnim znanjem i koji su sanjali o teoriji dokaza, Sokrat je dokaz – opravdanje – zamenio racionalnom kritikom (anticipirao je esenciju nove nauke). Tako, dok je Platon verovao da u svojim teorijama otkriva skrivenu suštinu stvarnosti, Sokrat, koga je krasila osobita intelektualna skromnost, verovao je da najviše što smrtni čovek može postići jeste da u svom traganju za istinom bude na dobrom putu. Da bi zaobišao problem relativnosti saznanja, Platon je proširio pojam postojanja. Pošto fizički predmeti postoje, oni se mogu videti; pošto ideje postoje, one se mogu videti duhovnim okom. Platonove ideje su bile večne, nepopadljive koncepcije ili pojmovi. Njihova večnost čini ih realnijim od stvari koje su propadljive i promenljive. Matematičke vizije slične su čulnom posmatranju. Tako smo umesto objašnjenja dobili analogije. Služeći se analogijom umesto analize, Platon namesto objašnjenja stvara slike.
pre 3 godine
Matematika je jezik prirode. Ona cak nije ni prirodna nauka, kao fizika, hemija, biologija...
pre 3 godine
Matematika funkcioniše po svojim pravilima nebitno da li će neko stvorenje iz prirode, koje je iznad svega rob svojih čula, nešto od toga i otkriti. Neeuklidska geometrija i njeni modeli, samo su jedan od mnogobrojnih dokaza. Da nije bilo Boljaja i Lobačevskog, i njihove "vizije" Euklidovog 5. postulata, još bi se raspravljalo da li je aksioma ili teorema. I dokazalo se da ta geometrija, iako čulno prilično "neshvatljiva", i te kako "radi" u modernoj fizici, odnosno pojavama koje ona opisuje. Opet, to bi tako funkcionisalo i da nismo otkrili. Ako ćemo o bogu, matematika je nešto najbliže tome. Ostalo su ljudska naklapanja.
pre 3 godine
Ovo je samo numerologija na steroidima. Matematikom ne može da se razume ništa. Matematikom samo može da se opiše ono što se razume. A nekad je dovoljan i neki drugi jezik, evo na primer srpski koji upravo koristim. I u tim jezicima neki traže mistična značenja i uzroke, simboličke paterne... i po pravilu nikada ne nađu ništa, ali se ludo zabave. Ili se bave dok ne polude.
pre 3 godine
Matematika je nažalost samo jednim delom prirodna nauka. Na primer Nula nije prirodan broj jer ne postoji u prirodi.
pre 3 godine
Boooooriiiing!
pre 3 godine
Najlepsa nauka na svetu
pre 3 godine
Matematika sam mrzeo jer mi "nije isla". Njenu "misteriju" sam shvatio tek kao sasvim "zreo" covek. Danas sam siguran da ono sto ne mize da se matematicki pokaze i dokaze, da i ne postoji. Filozofija matematike je daleko iznad racunskih radnji. O ovome bi trebali da diskutuju vrhunski matematicari i uceni ljudi a ne mi "diletanti", koji tek naziremo lepotu matematike.
pre 3 godine
Ko to uopšte dovodi u pitanje? Sve je matematika.
pre 3 godine
Matematika je esencija logike, a matematička logika je njena azbuka!
pre 3 godine
Matematika je alat koji može opisati pojave u prirodi, (kao i muziku recimo), te je stoga dio same prirode. Ali nije priroda koristila matematiku u stvaranju, već je čovjek putem matematike ušao u tajne prirode, koristeći je kao jezik za dešifrovanje.
pre 3 godine
Matematika opisuje mnogo više nego ovaj svet u kome živimo, pod intuitivno prihvaćenom percepcijom da oko nas vladaju zakoni euklidske geometrije, jer smo odabrali tih famoznih pet postulata, a da u stvari živimo na elipsoidnoj planeti na kojoj vladaju zakoni Rimanove geometrije. Živimo pod intuitivnom percepcijom da smo u trodimenzionalnom svetu, pokušavajući da tu uglavimo vreme kao četvrtu dimenziju, ali za matematiku je trivijalna stvar opisati svetove sa više dimenzija, sa prebrojivo mnogo i neprebrojivo mnogo dimenzija.
Dakle, ovaj naš svet, ili bolje reći naša percepcija sveta je za matematiku samo jedan primer, jedan izbor.
pre 3 godine
Verujem da je matematika lepa ali kad ti je nastavnici i profesori ogade.
(BB-8, 3. januar 2022 21:09)
Da matematika je lepa nauka, ali ti naduje ego, pa ako si dobar u njoj izgleda ti niko vise nije ravan, ceo svet si ti izmislio, ti si polu bog, sa tobom nema vise sala i ravnopravnog razgovora. Iskreno jeste li upoznali matematicara koji prihvata salu i da veruje da nije pametniji od ostalih prosvetara?
pre 3 godine
Jezik univerzuma
pre 3 godine
Oduvek sam se pitao kolika je bila verovatnoca da se rodim. Koliko je tu sve stvari bilo neophodno da se poklopi, to je neverovatno. I kako bi se to uopste izracunalo
pre 3 godine
"Lakše je naučiti matematiku nego živeti bez nje". Henri Buisson
pre 3 godine
I onda kažu sve je nastalo slučajno a kad tamo i rogovi i zubi matematicki precizno rastu.
pre 3 godine
Razbijate matiš,fraktale i šah, a onda tako lako poverujete u bajke o trulom,plastičnom i zlom zapadu a prirodnoj čistoj Rusiji i Srbiji. I sinu svih narodnosti i kako se sankao u koritu. Sitne ribe pljuskavice.
pre 3 godine
A vrhovni Matematičar: Bog.
pre 3 godine
I ranije je bilo pitanje da li su ljudi smislili matematiku ili je otkrili.
pre 3 godine
'Sve sto ne moze matematicki dokaze i ne postoji'... Ovo nije tacno. U matematici postoje i takve stvari za koje je dokazano da ih nije moguce dokazati, pa ipak imaju primenu. Cudo je matematika :)
pre 3 godine
Fraktalne rekurzije na nos mi izađoše u prvoj godini faksa.
pre 3 godine
Svi znamo za skupove brojeva: prirodni, celi, racionalni, realni, imaginarni... a znamo da je svaki prethodni podskup sledećeg, dolazimo do podatka da su oni svi podskup transcendentnih brojeva (to su brojevi koji se ne mogu predstaviti kao rešenje neke algebarske jednačine, za razliku od svih prethodno nabrojanih). Nama su poznata samo dva transcendentna broja, Pi i E. Šta bi bilo kad bi otkrili da se priroda, univerzum bili zasnivaju na transcendentnim brojevima...
pre 3 godine
Zato se mnogi i pitaju "da nije sve ovo samo jedna velika simulacija" tj. veštačka stvarnost nekog ultra-mega-giga-sega :) "kompjutera" (uslovno tako nazvanog).
pre 3 godine
Matematika je samo alat trulog kapitalizma da bih ti pokazali da oni imaju više od tebe
(petar, 03. januar 2022 22:41)
Da, a tek zločesti pravopis...
pre 3 godine
Niko to ne spori. Samo sta je bog? Opsti kosmicki zakon ili cika s bradom koji nema pametnija posla nego da ceka nekog nevaljalog zemljana da ga kazni posle smrti?
(Ok, 3. januar 2022 22:13)
Nije ni jedno od ponuđenih. Bog je toliko složen da ga mi nikada ne možemo spoznati svojim primitivnim mozgovima. Možemo samo naslutiti njegovo postojanje kroz umetnost, fosofiju, nauku (pre svega matematiku).
pre 3 godine
Sta sve nece naucnici da smisle samo da ne moraju da izuste da je sve delo Boga.
(maksa, 3. januar 2022 21:23)
Pročitaj šta indijske vede kažu o tome šta je ovaj Svemir u kome postojimo i kako nastaje i nestaje u ciklusima.
I ne, nije u suprotnosti sa Hrišćanstvom, samo je problem što se hrišćanske crkve ograđuju od drugih učenja, jer ne žele konkurenciju i tvrde da su jedini u pravu, isto kao i sledbenici judaizma i islama. Jedino hinduizam ne tvrdi da je jedina istinita i ispravna religija, već prihvata da postoje različiti pogledi i viđenja Istine, jer Istina je takva da je ljudi kao nesavršena i ograničena bića ne mogu sagledati u celosti, pa se otuda javljaju razlike. Otprilike, kao različite strane Rubikove kocke, svako vidi jednu od stranica i tvrdi da je Istina kvadrat i da je to cela i jedina Istina, a da je sve ono što vide drugi obmana i laž.
I prastari indijski religijski spisi, za razliku od ovih zapadnih koji su prilagođeni zemaljskim kraljevima, jer su i pisani pod njihovim nadzorom i odobravani od njih, nisu u sukobu ni sa modernom naukom pa čak ni sa najnovijim saznanjima iz kvantne fizike.
Za razliku od nekih religija koje su stotinama godina u sukobu sa naukom i stalno moraju da menjaju svoje "mišljenje" o svetu oko nas i tumačenja svojih verskih tekstova.
pre 3 godine
Matematika je strukturalna i deskriptivna nauka. Ne otkriva ništa novo, ona opisuje postojeće. Opet, magična je jer se skoro sve može opisati nizom brojeva i simbola.
pre 3 godine
Oduvek sam se pitao kolika je bila verovatnoca da se rodim. Koliko je tu sve stvari bilo neophodno da se poklopi, to je neverovatno. I kako bi se to uopste izracunalo
(X, 03. januar 2022 22:30)
Slikovit scenario za odgovor na to pitanje dao je Bil Brajson u uvodu knjige "Kratka istorija bezmalo svačega". Ima PDF na sajtu našeg izdavača (onog najvećeg), potražite, ako ništa drugo, dobro će vas zabaviti :)
pre 3 godine
@ego puta 10 na deveti stepen
Znaju matematičari za šalu, ali njihove šale ne razumeju uvek svi.
Zato, da malo "spustimo loptu" na ovu diskusiju, evo jedan matematički vic.
Jedne mrkle i gluve noći, nekom ne baš prijatnom ulicom, šeta se neka matematikčka funkcija. Odjednom, pred nju iskoči integral i preteći povika: "Sada ću da te integrišem"! Funkcija mu, onako šeretski i bez imalo straha odgovori: "Ne možeš mi ništa, ja sam 'e na x'".
"E budalo", odgovori integral, "ja integrišem po y".
I za kraj, da citiram dopisnicu RTS iz Vranja: "Ako ste me rezumeli dobro, ako neste, pa prevedite si".
pre 3 godine
Nikola Tesla je jednom rekao da brojevi 3,6 i 9 drze kljuc o otkrivanju i razumevanju celog univerzuma...
pre 3 godine
Samo sta je bog? Opsti kosmicki zakon ili cika s bradom koji nema pametnija posla nego da ceka nekog nevaljalog zemljana da ga kazni posle smrti?
(Ok, 3. januar 2022 22:13)
Da je Bog "cika s bradom", to ti je mozda rekla tvoja baba, tako nesto nijedna ozbiljna religija ne uci. A "nevaljali zemljanin", po "opstem kosmickom zakonu" kaznjava sam sebe, nece mu trebati cika s bradom.
pre 3 godine
@maksa
A koji bog, tj. ciji bog? Ima ih gomila a jos ih je vise zaboravljenih. I sta je bilo sa ljudima koji su ziveli pre nego sto je rec bozija stigla preko proroka? Ne bih iskljucio velikog kreatora (civilizaciju, entitet) koji upravlja ili je cak kreiralo kosmos (postoje i ozbiljne naucne teorije o ovome) ali ovo sto se po hramovima, crkvama, dzamijama... uci je propaganda zasnovana na tradiciji i nazalost neznanju.
Da me ne razumes pogresno postujem ulogu religije u ocuvanju tradicije, nacionalne svesti i kao psiholosku potrebu ljudi, ali nisam vernik.
pre 3 godine
Nije “a šta ? “ nego jeste 100% !! Pogledajte dokumentarac “The Code”
pre 3 godine
Matematika je samo alat trulog kapitalizma da bih ti pokazali da oni imaju više od tebe
(petar, 3. januar 2022 22:41)
Tebi izgleda osim matematike ni srpski bas ne ide?
pre 3 godine
Цео Западни свет покушава да све вреднује кроз бројке, тј. новац, али то се не може. Зато данас имамо све више лажне уметности, лажних фасцинација, уз дубок осећај испразности.
(sempervivum, 3. januar 2022 23:19)
Kakve vi ljudi iluzije imate o istocnom svetu Kina, Rusija, Arapi, Indija, Brazil samo lova, lova, milioneri, milijarderi... to sto imaju mnogo sirotinje nije bas za neku pohvalu i ne znaci da im materijalno nije prioritet. Znaci da su klasne razlike neverovatne.
pre 3 godine
Sta sve nece naucnici da smisle samo da ne moraju da izuste da je sve delo Boga. I uporni su u dokazivanju svih svojih pretpostavki da je nesto zbog neceg tako savrseno, al Boga ne spominju. Dosuse spomenu ga kad je frka u zivotu, tada ga spomenu i najveci nevernici.
(maksa, 03. januar 2022 21:23)
Ne smišljaju, bar ne u prirodnim naukama, nego primećuju, a onda nastoje da uvide pravilo i proniknu u suštinu. I ništa ih ne približi božanskom koliko ta zapanjenost u trenucima svedočenja kompleksne jednostavnosti prirode.
pre 3 godine
Nije matematika, da se od nje bojimo,
već je matematika, poljupce da brojimo...
pre 3 godine
Samo proguglajte o Srinivasa Ramanujan-u i shvaticete da je ovaj nash univerzum mnogo dublji i veci nego shto nasha masta iole moze da dobaci.
Ako uopste shvatite sta je covek radio ...
66 Komentari
Sortiraj po: